Saturday, November 20, 2010

Sahabat saya, buah hati saya.

Alhamdulillah.. Syukur ke hadrat illahi krn masih diberi kesempatan utk bjumpa shbt2 tsayang saya. yuhuuuu...hepi sgt. Terubat rindu dihati. Disebabkan lama sgt x jumpa, ada yg makin besaQ (aku la tu..hehe), ada pulak yg makin rendah (nani.huhu..yeke makin rendah?ada ke cmtu?), ada pulak yg makin berseri2 (kak cik farhani, sdg bahagia), yg sorg lg plak nie maintain je..haha (sapa lg kalo bkn farhana).

Apa2 pn yg penting...kami semua BAHAGIA.. dan paling penting masih berada dilandasan-NYA.  ameen..alhamdulillah.

Antara aktiviti yg kami lakukan:

- Makan2 di kedai Bang Mie (tempat mengisi perut lps balik dr outing zaman2 sek dulu)

- Berjalan2 di sekitar The Store sambil mencari sweater utk Farhana n kelambu Hafiy (adik Nani)..hehe

- Bersantai di dpn The Store sambil makan eskrim (farhani belanja), then rojak (nani sponsor), last skali krpok lekor (farhana blnja.hehe). 

jom mkn eskrim!!

- Lepas balik dari Kangaq, singgah lak umah Nani. Nak tgk Hafiy, si kecil yg baru berusia 4bln je.hehe

 ala cyg2,jgn le nangis..

hafiy senyum dlm tpaksa..hehe

- Last skali, singgah umah aku.huhu..sbnqnya lps tu nak g umah farhana, tp xjadi sbb farhana ada hal..xpolah, len kali na kami p:)

Apa2 pun, thanks to all my fren, nani, farhani n farhana coz sudi meluangkan masa..SAYANG KAMU!!

P/s : To Farhani, nt kita p bkelah kt Gua Kelam pulak.hehe (yg ni Faridha kena p.WAJIB!!)

Friday, November 19, 2010

I'm a BIG fan of Maher Zain ^-^

Who's actually MAHER ZAIN? Lets check it out!!

Maher’s first musical inspiration came from his father, who was a singer himself, performing locally in the beautiful Mediterranean city of Tripoli - Lebanon. Fascinated by the music and instruments, Maher got his first keyboard when he was only ten and ever since music officially became an integral part of Maher’s world. His family moved to Sweden when Maher was only 8, where he continued his schooling, and later entered university and got a Bachelors degree in Aeronautical Engineering. With things changing around him, one thing remained the same - his strong passion for music. He would spend late nights at school with his friends where they would sing, rap, compose and experiment with music in every way. It didn’t take him long to realize that music became an integral part of who he is.

After being involved for a while in the music scene as a music producer, Maher was introduced to RedOne, a gifted music producer who was fast rising in the music scene in Sweden. Maher started working with RedOne and later moved to New York. For a few years he was in the middle of the hot rush of the NY music industry, working with chart topping artists such as Kat Deluna on her debut album including smash hits ‘Whine up’ and ‘Run the Show’. Maher had what many would describe as a dream job for someone so young in such a glamorous business, but for Maher it felt like this was far from what he would call ‘the dream’, “I loved the music but I hated everything that surrounded it, it always felt like something wasn’t right”.

In January 2009, Maher Zain decided to work on an album that reflects his identity – Arab, Western and Muslim - and signed with Awakening Records. Maher’s debut album Thank You Allah reached the number 1 spot on Amazon’s World Music charts and number 9 on the R&B charts.

In January 2010, in a music competition organized by Nujoom FM (Egypt’s biggest music radio station) Maher’s track ‘Ya Nabi Salam Alayka’ was voted as the Best Song for 2009. Runners up included big names like Hussein Aljismi, Mohammed Mounir and Sami Yusuf. Maher has already performed at sold out concerts in Algeria, Australia, Belgium, Canada, Egypt, England, France, Holland, Sweden, and the US amongst others and is fast becoming the ‘next superstar of Islamic music’.

Maher Zain’s album mixes the sounds of R&B with traditional spiritual, soul and contemporary pop music, not just updating spiritual music and inshad but fearlessly reviving it with contemporary flair. Maher’s debut album Thank You Allah is an instant classic of great power and timeless, unassailably intense spirituality.

Maher is fast becoming recognized as one of modern Islamic Music’s seminal voices after his ground-breaking single and animated music video “Palestine Will Be Free,” his music video “Insha Allah” shot on location in London and directed by famous British director Mike Harris who has worked with Coldplay and Madonna among others, and his latest video “The Chosen One” - about the life and the peaceful teachings of Prophet Muhammad - shot in Los Angeles. Maher Zain is clearly poised to take up modern Islamic Music to a new level. As a supremely gifted artist and producer, Maher brings his music to a wider audience not by watering down his message, but by making songs of supreme power, conviction, and glorious beauty, fusing elements of R&B, traditional spiritual music, pop, Arabic and Turkish music into daring arrangements.

After his experience in the Music Industry, Maher feels blessed to able to finally find the right way, put his talent to its best use, and produce music that is closer to his roots, and he feels like it’s his turn now to help others through his music to do the same: “If I had one thing I’d like to tell people out there it would be that it’s so easy to see the right way if we just open our eyes and look properly; that’s what happened to me.”

Enjoy @


 Maher Zain @ KL Tower

Thursday, November 18, 2010

Tips For A Special Relationship

Friendship is a relation that is entirely based on trust, belief of two friends in each other. We come across many things in our lives, about which we do not tell anything to people near and dear to us, but we freely tell everything to our friends. Many people find good friends but they fail to continue with their friendship, because they do not know their role as a friend. Let us see some important points that we should take care of if we wish to be good friend for someone:

Be a secret admire of your friend
If your friend is good at something then do not praise him/her in his/her presence. Praising a person for what he/she is good, does not improve his/her qualities, but can cause over-confidence to be induced in him/her, which surely will be harmful for your friend. A good friend should never miss an opportunity to praise his/her friend in front of others when he/she is not around.

Don't proved him/her wrong in public
As it is important not to praise a friend openly in his/her presence, it is also very much important to abstain from proving him/her wrong in front of other people. Take him/her away from the crowd and let him/her know where he/she is wrong. There is no
point in proving your friend wrong in other's presence; it will spoil your friend's image in other's view. And additionally your friendship will be in danger.

Try to understand your friend
It is always important to understand what your friend is worried about or what problems he/she is facing. Always try to understand the situation your friend is in and try to soothe him/her. It is evident that if people are undergoing some problems, they will not speak up their problems to their brothers or sisters, they will instead tell everything to their friends. Let your friend speak up, just listen to him/her and be with him/her until your friend does not come out of frustration.

Pull Your Friend Away From Making Mistakes
If your friend is doing something wrong, it is your duty to let him/her know it at earliest. Keep in mind; best friend has to play a role of critic if he/she wants his/her friend stop doing wrong things. But again keep in mind not to show your friends mistakes in front of other people. Sometimes it is important to understand your friend's intentions behind his/her actions and try to analyze situation, then only you should give your opinion.

The Ego Problem
Never let ego spoil your friendship. It is no reason to be jealous if your friend is not at all able to speak to you and is with someone else, you have to be his/her friend, do not expect word of gratitude from the person you think is your friend. Sometimes there could be a clash between you and your friend, and you both stop talking to each other for some time, it is not at all wrong to speak first and say sorry to your friend, no matter what happens.

Try to Teach Good Things
If you are a true friend, you should never give your hungry friend a fish, instead, you should teach him/her how to fish, this will give your friend food for lifetime. A good friend will never wish his/her friend to be dependent on someone.

Do Not Interfere
Most important point that one should take care of is that your friend has his/her own life and you should not interfere in his/her life. You have a right to tell your friend what is good and what is bad, but you do not have a right to make someone do what you wish. Hope this will help you out solve some of your problems you are facing in friendship.

“Friendship is a relation that is
entirely based on trust, belief of
two friends in each other.”


Wednesday, November 17, 2010


Sempena kedatangan AidilAdha yang mulia ini sama2lah kita menghayati erti pengorbanan.Ambillah 'ibrah daripada kisah Nabi Ibrahim a.s dan puteranya Nabi Ismail a.s.Inilah pengorbanan teragung dalam sejarah manusia. Semoga kita semua dikurniakan kekuatan iman dan keteguhan mental dan fizikal dalam mempertahankan agama Islam.amin..


Monday, November 15, 2010

Tips apabila diri terasa M.A.L.A.S.

"Malasnya nak baca buku..."

"Malasnya nak bt assignment.."

Malas.Malas.Malas. Cukup 44 kali memang malas sampai ke tua la.hehe..

Apa sebenaqnya MALAS tu?

Malas adalah sejenis penyakit mental atau dengan lebih jelas lagi iaitu keengganan seseorang melakukan sesuatu perkara yang seharusnya dia lakukan. Dari perspektif Islam, malas boleh dilihat sebagai ujian yang mana Allah ingin menguji sejauh mana kita menggunakan masa itu dengan sebaiknya.Penyakit malas nie sebenarnya sangat bahaya dan jika dibiarkan lama2 mungkin akan menjadi barah.Alamak!!Barah??? Habeh tu kalo dapat barah MALAS, kt mana nk cari ubatnyerr??xkan kena g bt chemotheraphy kot?huhu..

So...sebelum kita mengidap barah malas nie lebih baik kita berusaha utk menangkis sifat ini, seperti kata hadis "mencegah itu lebih baik daripada merawat". Disini ada beberapa tips yang mungkin boleh mengelakkan @ mengurangkan sikit rasa malas.

Tips menghadapi perasan malas:

1) Fikirkan secara positif bahawa anda tidak malas dan hendak menjadi rajin.
2) Setiap kali selepas bangun dari tidur, yakinkan diri bahawa anda akan lakukan tugasan-tugasan.
(Contoh: basuh baju, siapkan tugasan...).Anda boleh membuat bayangan minda bahawa anda akan melakukan tugasan itu. 

3) Sentiasa cabar diri.
Cuba cabar diri sendiri contoh: Kalau kau (nama sendiri) tak siapkan juga tugas ni, maksudnya memang la aku tidak tahu bersyukur, jadi sebagai denda, kurangkan masa 1 jam untuk tengok tv dan tambah sejam lagi untuk siapkan tugas). Ini hanya sebagai contoh, kadangkala manusia boleh jadi terkehadapan dengan cabaran dan tekanan pada diri.
4) Banyakkan muhasabah mengapa kita dibelenggu sifat malas.
Mungkinkah kita banyak melakukan dosa-dosa kecil atau besar hingga Allah tutup hati kita untuk membuat kebaikan? Adakah kita kurang merancang kehidupan hatta untuk sehari pun? Ingatlah setaip dosa menambah satu titik hitam dalam hati kita.
5) Mohon doa yang berpanjangan kepada Allah supaya dijauhkan sifat malas ini.
Seperti salah satu doa yang biasanya dibaca semasa membaca Al-Mathurat (himpunan doa-doa yang digalakkan untuk dibaca pada waktu pagi dan petang) iaitu maksudnya:
"Allahumma, aku berlindung pada-Mu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung pada-Mu dari kelemahan dan kemalasan; dan aku berlindung pada-Mu dari sikap pengecut dan bakhil; dan aku berlindung pada-Mu dari cengkaman hutang dan penindasan orang"

Ps : buat sahabat2 yg bakal menghadapi exam lps cuti ni, ma'a taufiq wannajah fil imtihan. Tips dah bg, so jgn malas2 ye.hehe 

Pesanan untuk si dia

Dedikasi buat insan bernama kekasih..

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..

Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cinta-Nya.

Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa.

Tolong nasihati dia, jangan mencintaiku lebih dari dia mencintai Yang Maha Esa.

Tolong nasihati dia, jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa.

Tolong nasihati dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan kedua ibu bapanya.

Tolong katakana pada dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga.

Tolong katakana pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana ditelapak itu syurganya.

Tolong ingatkan si dia, aku terpikat kerana imannya, bukan rupanya.

Tolong ingatkan si dia, aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta.

Tolong ingatkan si dia, aku kasihinya kerana santunnya.

Tolong tegur si dia  bila dia mula mengagungkan cinta manusia.

Tolong tegur si dia bila dia tenggelam dalam angan-angannya.

Tolong tegur si dia andai nafsu mengawal fikirannya.

Tolong sedarkan si dia aku milik Yang Maha Esa.

Tolong sedarkan dia, aku masih milik keluarga.

Tolong sedarkannya, tanggungjawabnya besar pada keluarganya.

Tolong sabarkan si dia andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta.

Tolong sabarkan si dia bila jarak menjadi penyebab bertambah rindunya.

Tolong pesan padanya, aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya.

Tolong pesan padanya, aku tidak mahu menjadi punca kegagalannya.

Tolong pesan padanya, aku membiarkan Yang Maha Esa menjaga dirinya.

Tolong khabarkan pada si dia, aku tidak mahu melekakan dia.

Tolong khabarkan pada si dia, aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya.

Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku.

Tolong sampaikan pada si dia, aku mendambakan cinta suci yang terjaga.

Tolong sampaikan pada si dia, cinta kerana Allah tidak ternilai harganya.

Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa.

Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri.


Lahirnya dari dua hati,

Hadirnya tanpa dipaksa.

Ya Allah Ya Tuhanku, telah datang padaku seorang insan yang mengetuk pintu hati ini.

Sekiranya dia adalah jodoh yang terbaik buatku,

yang telah Engkau tetapkan buatku sejak dalam kandungan ibuku lagi,

Maka, permudahkanlah urusanku, permudahkanlah urusan dia, permudahkanlah urusan

kami berdua…

Ya Allah Ya Rahman, Ya Allah Ya Rahim..

Lindungilah imanku Ya Allah, lindungilah iman dia Ya Allah, lindungilah iman kami berdua

sepanjang perhubungan ini.

Amin Ya Rabbal ‘alamin..

Cinta, karya indah Sang Pencipta.

Dimulakan di syurga,

Dirasukkan dalam jiwa Adam dan Hawa.

Lalu, dianak-pinakkan ke dalam setiap jiwa.

Dengan kadar yang berbeza.

Cinta sebenarnya tidak buta.

Cinta adalah sesuatu yang murni, luhur dan diperlukan.

Yang buta, bila cinta itu menguasai dirimu tanpa suatu pertimbangan.

CINTA, MENYINTAI atau DICINTAI itu adalah lumrah sifat kejadian manusia.

Hak untuk bercinta dan menerima bargantung kepada individu itu sendiri.

Pilihan adalah terpulang kepada kita.

Jika pilihan berlandaskan agama, pasti hasilnya diberkati dan

Sekiranya berlandaskan nafsu, pasti akan terhumban ke lembah kehinaan.

Jangan tertarik kepada seseorang kerana parasnya, sebab keelokan parasnya akan


Jangan pula tertarik kepada kekayaannya, kerana kekayaan dapat musnah dalam

sekelip mata.

Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum, kerana hanya

senyuman yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah.